top of page
jp24_head sito.png

coffee with JSBach.it

"Let’s have a coffee together!”. How often we hear and say such a phrase: a cup of espresso is the very symbol of the Italian dolce vita, in spite of its bittersweet taste, and it symbolizes the pleasure of an informal meeting, shorter than a meal, but where friendships, fecund exchanges and profitable ideas may blossom.

In Bach’s Leipzig there weren’t the Italian coffee and espresso machines, but coffee itself wasn’t missing at all, together with its inebriating flavour and its convivial dimension. At the “Cafè Zimmermann” Bach, Telemann and other friends met frequently, in order to spend time and make music together; and in the midst of coffee cups, the world witnessed the birth of many of Bach’s instrumental masterpieces.

As is well known, Bach dedicated to the delicious hot drink one of his Cantatas, the “Coffee Cantatas”, i.e. the work by him which most closely resembles a comic opera. The protagonist is a girl who is very fond of coffee, and who has to negotiate with her stern father between the love’s or coffee’s delights: wisely, she chooses the former, knowing that, sooner or later, she will be able to enjoy the latter as well!

The video series “A coffee with JSBach.it” wishes therefore to offer our followers the pleasure of having coffee together, the joy of meeting and talking about music (and much more), and the possibility of doing this within an informal though not shallow context. We will invite, with you and on your behalf, both musicians and musicologists who are at the forefront of the Italian and international stage, and we’ll chat with them in the relaxed and enjoyable atmosphere of a “virtual”... “Cafè Zimmermann”

 

If you would rather listen to audio podcasts, please visit the dedicated page!

Dall’altro canto, noi del coro intoniamo i corali, che nella Passione hanno una funzione fondamentale: dando voce ai fedeli, è come se risistemassero l’ordine delle cose e conferissero un senso alla sofferenza di Cristo. In alcuni casi questi sono figurati, e diventano complicatissimi, ma in altri casi rappresentano perle di semplicità. 

Con i miei compagni siamo rimasti estasiati dal candore del corale Ach Herr, lass dein’ lieb’ Engelein (Oh Signore, fa che il tuo caro piccolo angelo), con cui il Cantor Bach conclude la sua complessa Passione. É una breve ninna nanna in cui si esorta Dio ad accogliere nel regno dei cieli il Figlio, che dopo tanta asprezza viene ora rappresentato bambino.

Tutti noi siamo molto affezionati a queste melodie, scritte con frasi brevi e in cui strofe del testo si ripetono sulle stesse note. Le abbiamo imparate sin da quando eravamo molto piccoli perché ce le intonavano le nostre mamme e ora il Cantor Bach, che di bambini è sempre stato circondato, ce li fa cantare armonizzati a quattro voci.
Non so se nella vita farò il musicista, ma sono sicuro che tutto questo bagaglio di emozioni e di conoscenze me lo porterò dietro a lungo, anche quando sarò grande. 

bottom of page