
A coffee with JSBach.it
"Let’s have a coffee together!”. How often we hear and say such a phrase: a cup of espresso is the very symbol of the Italian dolce vita, in spite of its bittersweet taste, and it symbolizes the pleasure of an informal meeting, shorter than a meal, but where friendships, fecund exchanges and profitable ideas may blossom.
In Bach’s Leipzig there weren’t the Italian coffee and espresso machines, but coffee itself wasn’t missing at all, together with its inebriating flavour and its convivial dimension. At the “Cafè Zimmermann” Bach, Telemann and other friends met frequently, in order to spend time and make music together; and in the midst of coffee cups, the world witnessed the birth of many of Bach’s instrumental masterpieces.
As is well known, Bach dedicated to the delicious hot drink one of his Cantatas, the “Coffee Cantatas”, i.e. the work by him which most closely resembles a comic opera. The protagonist is a girl who is very fond of coffee, and who has to negotiate with her stern father between the love’s or coffee’s delights: wisely, she chooses the former, knowing that, sooner or later, she will be able to enjoy the latter as well!
The video series “A coffee with JSBach.it” wishes therefore to offer our followers the pleasure of having coffee together, the joy of meeting and talking about music (and much more), and the possibility of doing this within an informal though not shallow context. We will invite, with you and on your behalf, both musicians and musicologists who are at the forefront of the Italian and international stage, and we’ll chat with them in the relaxed and enjoyable atmosphere of a “virtual”... “Cafè Zimmermann”
If you would rather listen to audio podcasts, please visit the dedicated page!

Gerard Lairesse, Muziek, 1680, Rijksmuseum (Amsterdam), RP-P-OB-46.803
Ma nella musica vocale di Bach questo strumento assume una valenza particolare: il Cantor, infatti, riconosce in questo strumento il simbolo della croce, costruita tra l’asse verticale del manico e quello orizzontale dell’arco, amplificata dal corpo del musicista che la suona. E se si considera la viola da gamba come la personificazione in musica della croce, l’aria Es ist vollbracht della Passione secondo Giovanni assume tutt’altro significato. In quest’aria la viola da gamba dialoga con la voce di contralto in una composta riflessione sulla morte di Cristo, che è stato crocifisso e ha appena pronunciato le sue ultime parole. “Tutto è compiuto” intona la voce: si è compiuto il volere dei GIudei, ma si è compiuto anche il volere di Dio e l’ingresso di Cristo nel Regno dei Cieli..
Ma c’è anche la viola d’amore, che di per sé è più simile a un violino più grande e dal timbro più caldo e amorevole. Il Cantor la utilizza spesso nelle Cantate o nelle Passioni per dar suono all’amore tra l’anima e Cristo, come avviene nell’arioso Betrachte, meine Seel’ (Contempla la mia anima). La turba ha appena ribadito che vuole la morte di Cristo, e nel grande turbinio dell’azione sembra quasi un intervento divino la meditazione della voce del basso che si intreccia con le due viole d’amore!
Per non parlare della grande aria Erwäge (Immagina), il numero immediatamente successivo, in cui la voce di tenore invita il fedele a riconoscere nella schiena sanguinante e flagellata di Cristo lo splendore di un arcobaleno. E sono proprio le viole d’amore a creare il tappeto sonoro mistico di questa sospensione meditativa.
​
Lavorare con Bach non è semplice, ma quando scopri questo intreccio di timbro e affetto, non puoi dare il tuo contributo nella costruzione di questa alchemica emozione che egli è capace di donare a chi ascolta la sua musica.